– Podpisywane obecnie umowy na realizację modernizacji linii kolejowych zawierają możliwość zmiany ceny brutto w przypadku m.in. zmiany stawki podatku VAT. Oznacza, to że po zmianie stawki podatku VAT wykonawca i zamawiający będą mogli dokonać zmiany umowy w zakresie kwoty podatku VAT i ceny brutto, co pozostanie dla obu stron w pełni neutralne finansowo – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Marek Sieczkowski, rzecznik prasowy PKP Energetyka.
Rynek Kolejowy: Jak rozliczany jest VAT w projektach kolejowych?
Marek Sieczkowski, rzecznik prasowy PKP Energetyka: Projekty polegające na modernizacji infrastruktury kolejowej (duże kontrakty, kilkuletnie, finansowane częściowo środkami UE) rozliczana są, co do zasady, w okresach miesięcznych. Oznacza to, że po zakończeniu każdego miesiąca wykonawca przedkłada dokumenty, które potwierdzają wykonany przez niego zakres prac i wskazują należną kwotę. Inżynier kontraktu sprawdza zakres wykonanych prac oraz określa kwotę, którą uznaje za należną wykonawcy. Wystawia dokument o nazwie Przejściowe Świadectwo Płatności, który jest dla wykonawcy podstawą wystawienia dla zamawiającego faktury VAT za częściowe wykonanie roboty budowlano-montażowej. Na takie rozliczanie kontraktów budowlanych zezwala ustawa o podatku VAT, która przewiduje w art. 19 ust. 14 w związku z ust. 13 pkt 2 lit. b), że w takim przypadku obowiązek podatkowy powstaje 30. dnia od dnia częściowego wykonania usługi potwierdzonego protokołem zdawczo-odbiorczym. Ponieważ w ustawie o podatku VAT brak jest definicji pojęcia protokół zdawczo-odbiorczy w praktyce przyjmuje się, że jest to każdy dokument, który potwierdza zakres wykonanych prac, a jednocześnie jest podstawą rozliczenia finansowego pomiędzy wykonawcą a zamawiającym.
Jaki w związku z tym wpływ będzie miała planowna od przyszłego roku podwyżka stawki podatku VAT na kontrakty wieloletnie realizowane przez PKP Energetyka?
Podwyżka stawki podatku VAT nie powinna mieć istotnego znaczenia dla PKP Energetyka gdyż podatek VAT jest neutralny finansowo zarówno dla PKP Energetyka, jak i dla zamawiającego (PKP PLK). Podatek VAT finansuje zamawiający, który z kolei odlicza podatek VAT zawarty w otrzymanej od wykonawcy fakturze VAT od swojego podatku należnego i wpłaca do urzędu skarbowego różnicę.
Czy PKP Energetyka będzie musiała wziąć na siebie koszty wzrostu podatku VAT?
Podpisywane obecnie umowy na realizację modernizacji linii kolejowych zawierają możliwość zmiany ceny brutto w przypadku m.in. zmiany stawki podatku VAT. Oznacza, to że po zmianie stawki podatku VAT wykonawca i zamawiający będą mogli dokonać zmiany umowy w zakresie kwoty podatku VAT i ceny brutto, co pozostanie dla obu stron w pełni neutralne finansowo.
Czy w tej sytuacji powinna mieć miejsce pilna nowelizacja ustawy o zamówieniach publicznych, która pozwoli firmom na automatyczną korektę cen w związku z podwyżką VAT?
W przypadku zmiany stawki podatku VAT celowa wydaje się nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. Należy bowiem założyć, że nie wszystkie umowy zawierane przez wykonawców z zamawiającymi (np. jednostkami samorządu terytorialnego), które podlegają Prawu zamówień publicznych zawierają klauzule umożliwiające zmianę ceny brutto po zmianie stawki podatku VAT. Analogiczne zagadnienie wystąpiło w chwili przystąpienia Polski do UE. Nastąpiła wówczas zmiana stawki podatku VAT na większość usług budowlanych z 7% na 22%. Wówczas nie znowelizowano Prawa zamówień publicznych co doprowadziło do licznych sporów sądowych, które kończyły się różnymi rozstrzygnięciami. Sprawą zajmował się również niejednokrotnie Sąd Najwyższy (przykładowo uchwała SN z dnia 21.07.20006r. III CZP 54/06, wyrok SN z dnia 16 maja 2007 r. III CSK 452/06, wyrok SN z dnia 17 stycznia 2008 r. III CSK 202/07).